costa rica

Puravida#2

Tortuguero dag 1: leguaan, toekan, grote spin, wasbeer

Na een prachtige autorit van 2 ½ uur door de jungle-bergen en glooiende heuvels met bananenplantages werden we op de parkeerplaats van la Pavona ontvangen door de kapitein van de boot naar Tortuguero: De boot stond meteen klaar:). Tortuguero is een national park met veel wildlife dat alleen per boot of vliegtuig te bereiken is en ligt volledig geisoleerd, vlakbij Nicaragua. Op de 'speedy'  boottocht over de rivier hebben we al veel mooie (roof)vogels en een leguaan gezien. De krokodillen waarvoor werd gewaarschuwd, hielden zich nog schuil… Bij de lodge werden we ontvangen met een verfrissend perzikdrankje en zijn we meteen het zwembad ingesprongen. Het was er maandag 31 graden. Eind van de middag zijn we met de watertaxi tortuguero village ingegaan. Een toeristisch dorpje met veel restaurantjes en cocktailbars die we dan ook uitgeprobeerd hebben. Er waren ook toekans en een leguaan in hartje centrum en zelfs in het restaurant werden we vergezeld van een wasbeer en megaspin… Konden we meteen enkele dieren van de bingokaarten van Thomas afvinken!  Het dorpje ligt op een soort smal schiereiland en aan de andere kant van het dorp ligt de carbische zee. Zwart zandstrand en niet echt uitnodigend om te zonnebaden. Ook veel te wild om in te zwemmen, maar pootje baden ging prima!

Tortuguero dag 2: luiaard, zeeschildpad (geluid van) brulapen, spidermonkey's

Dinsdag werden we om 5.30u gewekt door de brulapen, een soort heel hard geblaf dat wel van drie km ver kan komen en hebben we in de bomen ook een ander soort apen, spidermonkey's gezien achter ons huisje die allemaal pitten naar beneden gooiden vanuit de takken. Verder hebben we er een chilldag van gemaakt. Lucas en linn hebben 5 uur gezwommen en we hebben een middagsiesta gehouden zodat we goed uitgerust waren voor de schildpaddenjacht! Een nachttour, op zoek naar zeeschildpadden die eieren aan het leggen zijn. Dit was echt heel bijzonder. In het pikkedonker met de boot naar 'sector 1' waar de zeeschildpadden te vinden zijn. Aangekomen op de verzamelplek was het een immens heldere hemel met superveel sterren en zelfs een stuk melkweg. Erg Indrukwekkend! Vervolgens in het donker lopend door de jungle naar het strand. De gids met enkel een zaklampje leidde ons door het uitgehakte pad. Onderweg liet hij ons insecten, drakenbloedbomen en zelfs een bewegende luiaard zien, op een tak recht boven ons hoofd. (ze bewegen maar een keer per week hoorden we later). Luiaard, check! Op het strand zelf mocht alleen met rood uv licht geschenen worden omdat de schildpadden daar geen last van hebben. (Helaas ook geen foto's hierdoor) In groepjes konden we gaan kijken bij een één meter lange zeeschildpad die de kuil waarin ze haar eieren ging leggen al had gegraven in het zand. Vervolgens konden we zien hoe haar eieren in de kuil op elkaar vielen, wel 100 eieren zo groot als pingpongballen die ze per twee legde. En daarna hoe ze de kuil met haar zwemvliezen weer dicht maakte door het zand met een enorme kracht (het zand spatte in ons gezicht op) te verplaatsen. Een heel bijzondere ervaring!

Tortuguero dag 3: kaaiman, doodshoofdaapjes, boa constrictor

Na het ontbijt vertrokken we voor een kanotocht door het national park. Bijna direct na het instappen moesten we snel peddelen om een krokodil te kunnen zien. Maar helaas, deze was alweer verdwenen. Geen krokodil V. De volgende inham van de rivier (die in het midden wel 50(!?) meter diep is en waarin ook zeekoeien en dolfijnen zwemmen, niet gezien helaas) was het wel raak met de boa constrictor! We konden deze vanuit de kano bijna aanraken, hoewel zelfs als hij vlakbij is, lastig te zien is. Heel tof en volgens de gids bijzonder om deze gezien te hebben! Daarna gingen we meer de rivierdelta in met lager water en hebben we prachtige gekleurde vogels, spidermonkey's, (baby) doodhoofdaapjes, (blauwe, marvel-) vlinders, een slapende luiaard, leguanen en zelfs een kaaiman gezien. Die laatste lag lekker tussen de waterplanten te wachten op een prooi. We hadden een leuke gids die ons veel heeft verteld over de dieren en jachttechnieken; een supersafari!

In de middag zijn we nog naar het dorpje geweest en hebben we bij het zwembad gehangen. Dit was onze laatste dag hier. Tortuguero was fantastisch. Zoveel mooie en spannende dieren gezien! Hoewel het aller- allerengste dier van tortuguero toch wel onze eigen zaza de kakkerlak was,  die uit het niets verscheen op de badkamer bij het tandenpoetsen. Ook een ervaring die niet snel vergeten zal worden door Linn!

Morgen naar sarapique waar we willen gaan raften.

Alle picture picture staat hier